Rotsvast

Dinsdag 25 oktober 2011
berger collewijn Col Collewijn is berger in Nuis, Groningen. Hij is de enige blinde autoberger van Nederland en, waarschijnlijk, de rest van de wereld. Hij is ook een van de beste bergers van het land. Vandaag ontving hij uit handen van Ivo Wildenberg en Michel de Korte, respectievelijk secretaris en IM-coördinator van de Stichting Incident Management Nederland, een oorkonde ter gelegenheid van de zeer snelle aanrijdtijden die hij in de afgelopen vijf kwartalen realiseerde.

Collewijn startte in de jaren zeventig een autoherstelbedrijf op het terrein van het bergingsbedrijf van zijn vader in Groenekan (Utrecht). Kort voor de barre winter van 1978 – 1979 vestigde hij zich met zijn gezin langs een landweg in het westen van Groningen. Daar breidde Collewijn & Zonen de bedrijfsactiviteiten uit met de verkoop van gebruikte auto's, autodemontage en berging. De onderneming ontfermde zich over de ongevallen op de zojuist geopende A7 tussen Drachten en Groningen en op het omliggende platteland.

Col Collewijn voert zijn administratie zelf in braille. Hij repareert voertuigen op de tast, ontvangt gasten met koffie en beweegt zich zonder waarneembare moeite over zijn bedrijfsterrein. Alleen bergen doet hij niet zelf. Daarvoor doet hij een beroep op zijn medewerker Bert en zijn zoons Paul en Colin. Collewijn spreekt weinig over zijn handicap en met plezier over zijn bedrijf. De Stichting IMN beschouwt het als een voorrecht om met een ondernemer van dit kaliber te mogen samenwerken.