SOS van start met Landelijk Centraal Meldpunt

Woensdag 1 april 2015
Om 15 seconden voor twaalf ontving SOS International vanochtend de eerste melding voor het Landelijk Centraal Meldpunt ("LCM") van de Stichting IMN. Het ging om een aanrijding tussen twee auto’s op de kruising van de Schapendijk en de Buitenhof te Almelo. De melding was afkomstig van de politiemeldkamer Twente en werd bij SOS aangenomen door Joke Hendriks. De berging werd uitgevoerd door Wolves Berging in Wierden.

Met dit telefoontje kwam een einde aan een periode van vijf jaar en negen maanden waarin het LCM in handen was van Allianz Global Assistance ("AGA"). In die periode groeide het LCM uit van een telefonische meldkamer naar een in hoge mate geautomatiseerde alarmcentrale. Samen met SOS staat de Stichting IMN in de komende jaren voor de uitdaging om de gehele keten van berichtgeving over ongevalsmeldingen te digitaliseren: van de politiemeldkamers en verkeerscentrales via het LCM naar de berger.