Buitencategorie

Donderdag 15 april 2021
De snelste berger van Nederland is gevestigd in Nuis. Daar ontfermen Col en Paul Collewijn van V.O.F. Collewijn & Zn. zich elke dag over de incidenten op de A7 ten westen van Groningen. Het bedrijf heeft daarnaast de zorg voor enkele provinciale wegen die de A7 kruisen. In het derde en vierde kwartaal van 2020 behaalde Collewijn, voor een totaal van 135 bergingen, een gemiddelde aanrijdtijd van 5:26 minuten. Daarmee was het bedrijf in beide kwartalen de snelste IM-berger van het land.

Mark van Denzel, Paul Collewijn, Peter van der Ploeg en Hepke Braam

Mark van Denzel, Paul Collewijn, Peter van der Ploeg en Hepke Braam van bergingsbedrijf Collewijn & Zn. te Nuis (foto: Erik Slot Fotografie)

De Stichting IMN publiceert elk kwartaal een overzicht van de snelste bergers. Daarin komen alleen bedrijven voor die tenminste 200 bergingen per kwartaal uitvoeren, een aantal dat Collewijn niet haalt. Toch is de prestatie van deze noordelijke berger vermelding waard. Collewijn volgt op het internet de ongevalsmeldingen en wacht de officiële bergingsopdracht van de Stichting IMN vaak niet af. Dit betekent dat de bergingsauto al op pad is op het moment dat die melding komt en de klok begint te lopen. Daar staat het risico tegenover van een loze rit die, als de melding niet komt, niet wordt vergoed.

Col Collewijn begon zijn loopbaan als monteur in het autobedrijf van zijn vader en oom in Utrecht. Hij besloot voor zichzelf beginnen en vestigde zich in februari 1979 in het open land van West-Groningen als uitbater van een garagebedrijf annex sloperij en bergingsbedrijf. Zijn komst viel samen met een van de zwaarste koudegolven van de eeuw. Collewijn kon drie weken zijn terrein niet op, omdat langs de weg een sleuf was gegraven die door de vorst niet meer dicht kon. Het bedrijf is in de loop der jaren gestaag gegroeid en wordt sinds een aantal jaren gedreven door zoon Paul.