Einde loos
Woensdag 8 januari 2025 (update 10 januari 2025)
In 2024 was voor het eerst sinds 2013 geen sprake van groei van het aantal IM-meldingen. IM-bergers werden 205.088 keer op pad gestuurd om personenvoertuigen te verwijderen van de Nederlandse hoofdwegen. Dat was ruim 4.000 (2%) minder dan in 2023. Het aantal daadwerkelijke bergingen bleef groeien: van 157.415 naar 164.734 (plus 5%). Maar het aantal loze ritten nam sterk af: van 42.378 naar 31.816 (minus 25%). Ook het aantal door bergers uitgevoerde beveiligingsopdrachten liep terug.
Automobielbedrijf Boersma aan het werk na een ongeval door gladheid op de Centrale As (N356) bij Dokkum in de ochtend van 21 november 2024 (foto: 112Fryslân)
De daling van het aantal loze ritten was het resultaat van een doelgerichte campagne van Rijkswaterstaat en de Stichting IMN. Deze richtte zich in de eerste plaats op het tegengaan van zogenaamde dubbele meldingen. Dit zijn gevallen waarbij één incident leidt tot twee of meer meldingen bij het Landelijk Centraal Meldpunt ("LCM") van de Stichting IMN en, vandaar uit, tot twee of meer opdrachten aan de berger. Van die opdrachten is de tweede vrijwel altijd loos. De Verkeerscentrales van Rijkswaterstaat spanden zich in om dubbele meldingen te vermijden en hetzelfde gebeurde bij het LCM, dat niet alleen meldingen ontvangt van Rijkswaterstaat, maar ook van de ANWB en de politie.
IM-opdrachten in 2024
Type opdracht | 2024 | 2023 | Groei |
---|---|---|---|
Ongeval | 26.492 | 26.695 | -1% |
Pechverplaatsing | 135.289 | 127.820 | 6% |
Beveiliging | 8.538 | 10.048 | -15% |
Onbeheerd voertuig | 2.953 | 2.900 | 2% |
Loze rit | 31.816 | 42.378 | -25% |
HWN | 174.604 | 180.400 | -3% |
OWN | 30.484 | 29.441 | 4% |
Politie | 3.950 | 4.259 | -7% |
RWS | 150.088 | 146.076 | 3% |
ANWB/Alarmcentrale | 51.038 | 53.847 | -5% |
Flitsmeister/overig | 12 | 5.659 | -100% |
Totaal | 205.088 | 209.841 | -2% |
Het aantal loze ritten werd verder gedrukt door het staken van de acceptatie van meldingen uit het Systeem voor de Elektronische Detectie van Ongevallen ("EDO"). Dit systeem maakte meldingen aan op basis van ongevalsmeldingen en zogenaamde floating van data van het bedrijf Flitsmeister. EDO meldde ongevallen vaak vier of vijf minuten eerder dan Rijkswaterstaat of de politie. Daar stond tegenover dat bijna de helft van de EDO-meldingen resulteerde in een loze rit. Eind 2023 werd besloten het systeem buiten gebruik te stellen.
IM-meldingen van 2010 tot en met 2024
Op hoofdwegen werden 26.492 ongevallen afgehandeld. Dat was bijna even veel als in 2023 en 3% minder dan het record dat in 2019 werd gevestigd. Het aantal IM-meldingen van de ANWB liep in 2024 licht terug. Deze daling manifesteerde zich vooral in de tweede helft van het jaar.